Baltık Kıyılarında Her Gün Bir Ülke – 27

İbrahim Sediyani

25 EKİM

LETONYA – LİTVANYA

Dünden kalan tüm yorgunluğumuza rağmen, sabah erkenden ve dinç bir halde uyandık.

Uyandıktan sonra üstlerimizi giyiyor, hazırlığımızı yapıyor ve dışarıya, arabamızın yanına gidiyoruz.

Dün, Estonya’ya gitmiştik. Bugün de, Litvanya’ya gideceğiz… Letonya’nın dışına çıkacağız tekrar, dün yaptığımız gibi.

Her gün bir ülke.

Litvanya’nın kuzeyindeki Panevėžys ilinin bir termal kenti olan Biržai ilçesine gidecek, orda bütün gün vakit geçirdikten sonra Letonya’nın başkenti Riga (Let. Rīga)’ya geri döneceğiz.

Kaldığımız Viktorija Hotel’in kahvaltı salonu henüz açılmamış ama bizi ilgilendirmiyor. Dün akşam marketten biraz kahvaltılık almıştık; peynir, yağ, domates, salatalık, biber…

Kahvaltımızı gittiğimiz yerde, Litvanya’nın Panevėžys ilinin Biržai ilçesinde, ordaki Širvėna Gölü (Litv. Širvėnos Ežeras)’nün kıyısında yapacağız.

Arabaya biniyoruz. Direksiyon başındaki Nedim Yeşilfiliz ağabey arabanın kontağını çalıştırıyor, Ali Sayan navigasyonu ayarlıyor, ben 3 kuluvala 1 elham okuyorum ve yolculuk başlıyor.

Gitmek istediğimiz yer olan Litvanya’nın Biržai şehri, bulunduğumuz yer olan Letonya’nın başkenti Riga’ya 100 km mesafede.

Letonya – Litvanya yolculuğu başlıyor…

Başkent Riga’nın Centrs (Şehir Merkezi) semtinde bulunan otelimizin önünde başlayan yolculuk, Avotu Iela ve Dārzciems semtlerinin içinden geçerek sürüyor. Latgales Priekšpilsēta semtini geçtikten sonra, Dienvidu Köprüsü üzerinden, şehri ikiye bölen Daugava Nehri’nin karşı (güney ve batı) yakasına geçiyoruz.

Nehrin bu tarafı Katlakalns semti. Daha sonra da Bišumuiža semtini geride bırakıyoruz ve böylece A 7 yolu üzerinde Riga il sınırından çıkıp Kekava il topraklarına giriyoruz.

Kekava iline girdikten sonra sırasıyla Krustkalni, Rāmava, Lapenieki, Katlakalns, Krogsils, Alejas, Vimbukrogs ve Augškalns köylerini geçiyoruz ve yolumuzu Kekava Nehri kesiyor.

Kekava (diğer adıyla Kekavina), bizim Letonya’da gördüğümüz 15. nehir oluyor. Toplamda ise bu gezide gördüğümüz 25. nehir durumunda.

29 km uzunluğunda küçük bir ırmak bu ve Daugava’nın bir koludur. 168, 6 km²’lik bir havzayı sulamakta.

Akarsuyun üstünden geçiyoruz ve yolumuza devam ediyoruz…

Lielvārži köyü yakınlarına geldiğimizde, üzerinde seyrettiğimiz A 7 otobanından çıkıyor ve direksiyonu sola kırarak P 89 yoluna giriyoruz. Litvanya’ya kadar da P 89 üzerinde yol alacağız.

P 89 yoluna girdikten sonra Saulgoži köyünü geride bırakıyoruz ve Kekava il sınırından çıkıp Baldone il topraklarına giriyoruz.

Baldone iline girdikten sonra sırasıyla Pulkarne, Sūnupes ve Mežvidi köylerini geride bırakıyoruz ve Baldone il sınırından çıkıp Vecumnieki il topraklarına giriyoruz.

Vecumnieki iline girdikten sonra karşımıza Piebalgas köyü çıkıyor. Onu da geride bıraktıktan sonra yolumuzu Zvirgzde Nehri’nin suları kesiyor.

30 km uzunluğunda küçük bir ırmak bu. 132 km²’lik bir havzayı sulamakta. Kıyısında iyileştirilmiş tarım alanları olan tipik bir düz nehirdir.

Akarsuyun üstünden geçiyoruz ve karşı kıyısında aynı adı taşıyan Zvirgzde köyü bulunuyor.

Bu köyü geçtikten birkaç dakika sonra, il merkezi olan Vecumnieki kentine varıyoruz.

“İl merkezi” demem sizi yanıltmasın. 2103 nüfûslu küçük bir kasaba hatta köy bu. Fakat yine de il merkezi. Yerleşim, Vecais ve Jaunais adlarında iki küçük gölün arasında kurulmuş. Bunlardan sağımızda (batıda) olan Jaunais Gölü’nü görüyoruz, ama diğeri yol üzerinde seyrederken görülmüyor.

İsminin anlamı Yeni Göl (Let. Jaunais Ezers) olan bu küçük göl, 11, 6 hektarlık bir alanı kaplıyor.

Yeni Göl, bizim bu gezide gördüğümüz 10. göl oluyor ve hepsi de Letonya’nın gölleri.

Devam ediyoruz yolculuğumuza…

Biraz sonra yolumuzu Vīksniņa Nehri kesiyor. 22 km uzunluğundaki bu küçük akarsuyun üstünden geçiyoruz.

Vīksniņa Nehri’ni geçtikten birkaç km sonra, başka bir akarsu, Vārniņa Nehri selamlıyor bizi.

Bu nehri de geçtikten sonra Stelpe köyünü geride bırakıyoruz.

Ondan sonra Misa Nehri karşılıyor bizi.

42 km uzunluğunda küçük bir ırmak bu. 902, 6 km²’lik bir havzayı sulamakta. Nehrin suları daha çok havzasındaki fabrikaların ihtiyaçları için kullanılıyor.

Nehri geçtikten sonra sırasıyla Beitini, Noras ve Bārbele köylerini geride bırakıyoruz ve bu kez de Dzērvīte Nehri kesiyor yolumuzu.

11 km uzunluğunda çok küçük bir akarsu bu.

Bu ırmağı geçtikten birkaç km sonra da Iecava Nehri karşılıyor bizi.

155 km uzunluğunda bir ırmak bu. 2072 km²’lik bir havzayı sulamakta. Kıyısında iyileştirilmiş tarım alanları olan tipik bir düz nehirdir.

Bu nehri geçtikten birkaç km sonra da, nihayet Letonya – Litvanya sınırına varıyoruz.

Sınırın Letonya tarafında Skaitskalne köyü var, sınırın Litvanya tarafında ise Germaniškis köyü bulunuyor.

İki köyün arasından 191 km uzunluğunda küçük bir nehir akıyor. Letonca ismi Mēmele, Litvanca ismi Nemunėlis olan bu nehir, iki ülke arasındaki sınırı çiziyor.

Mēmele (Nemunėlis), bizim bu gezide gördüğümüz 32. nehir durumunda.

Ama bu nehir, gördüğümüz diğer tüm nehirlerden farklı, hepsinden ayrıcalıklı. Çünkü sakin ve nazlı nazlı akan bu nehir, iki ülke arasındaki sınırı çiziyor.

Akarsuyun kuzey yakası Letonya toprakları ve Letonya’nın Vecumnieki ilinin Skaitskalne köyü. Akarsuyun güney yakası ise Litvanya toprakları ve Litvanya’nın Panevėžio ilinin Biržai ilçesine bağlı Germaniškis köyü.

Bir ırmağın yakasında iki köy karşı karşıya, hatta nerdeyse ikisi tek köy, bitişik, evler birbirine bakıyor, ama her biri başka bir ülkenin köyü, başka ülkenin toprakları.

Çünkü iki köyün arasından, “uluslararası sınır” dedikleri “cinayet olayı” geçiyor.

Nehir üzerindeki köprüden karşıya, Litvanya topraklarına geçiyoruz ve Litvanya tarafına geçer geçmez arabayı yolun kenarında uygun bir yere çekip, dışarı çıkıyoruz.

İki ülke arasında yürüyerek gidip geleceğiz. Suyun üzerindeki köprüde yürüyeceğiz.

Sınırı, sınır duygusunu yaşayacağız.

Letonya – Litvanya sınırındayız, dostlar…