Kudüs’ü İhyâ Eden Kürtler ve Gerçekte Kürt Olan Filistinliler

 

isediyani

Selahaddîn Eyyubî ile birlikte Kürtler, Mısır başta olmak üzere, Şam, Kudüs, Sudan, Lübnan, Ürdün gibi birçok yere yayıldı. Filistin’de günümüzde Akkari (Hakkari) soyadını taşıyan ailelerin yanısıra Kurd (Kürt) soyadını taşıyan aileler de bulunuyor.

     Kudüs’ün tarihî çarşısında bulunan “El- Hakkari Yolu”, yüzlerce yıl sonra Hakkarililer’in şehirde bıraktığı etkinin bir nümunesi olarak duruyor.

     Kudüs’te “El- Hakkari Yolu” ve Akkari soyadını taşıyan Filistinliler’in oluşu, Eyyubî Hükümdarlığı’nın kurucusu ünlü Kürt Sultan Selahaddîn Eyyubî’den bugüne Kürtler’in dünyanın gündeminde olan kentte bıraktığı etkiyi gösteriyor. Selahaddîn Eyyubî döneminde Kudüs’e gelip Memluklular dönemine kadar kentin emirliğini yapan Hakkarililer’in bugün “El- Hakkari Yolu” olarak isimlendirilen sokakta yaşadığı biliniyor.

     Selahaddîn Eyyubî ile birlikte Kürtler, Mısır başta olmak üzere, Şam, Kudüs, Sudan, Lübnan, Ürdün gibi Ortadoğu’nun birçok noktasına yayıldı. Filistin’de günümüzde Akkari (Hakkari) soyadını taşıyan ailelerin yanısıra Kurd (Kürt) soyadını taşıyan aileler de bulunuyor. Bu aileler, asıllarının Kürt olduğunu dile getirmekle birlikte Kürtçe konuşmayı bilmiyor. Aynı durum Ortadoğu’nun farklı yerlerinde yaşayıp Kürt olduğunu söyleyen birçok aile için de geçerli.

     Kudüs’te Hakkari Yolu’nun dışında Selahaddîn Eyyubî’den sonra Mescid-i Aksa’nın muhâfızlığını yapan Kürtler’in kaldığı (Mescid-i Aksa muhâfızlarının büyük çoğunluğu Kürt’tü) ve “Ribat’ul- Kurdî” diye isimlendirilen yapıların yanısıra Ararat Sokağı da var.

     KUDÜS’TEKİ HAKKARİLİLER KİM?

     Efsanevî Kürt Sultan Selahaddîn Eyyubî döneminde Hakkarili üç önemli isim ön plana çıkıyor: İsa el- Hakkarî, Seyfeddîn Meştub el- Hakkarî ve Zahiruddîn el- Hakkarî.

     Selahaddîn Eyyubî, Kudüs’ü fethettikten sonra Zahiruddîn el- Hakkarî’yi şehrin emiri yaptı. Hakkarililer’in Selahaddîn ile başlayan Kudüs emirlikleri Memluklular dönemine kadar devam etti. Meştub el- Hakkarî, Selahaddîn-i Eyyubî’nin meşhur danışmanı ve özel birlikler komutanıydı. İsa el- Hakkarî de fakih ve kadı konumundaydı.

     1174 yılında başlayıp 1254’te gücünün büyük bir kısmını yitiren Eyyubî Hükümdarlığı’nda Kürtler, askeriye, bürokrasi ve ilmiye sınıfında en üst kademelerde yer almışlardı.

     CİZRELİ TARİHÇİ İBN-İ ESİR NE DİYOR?

     “El- Kamil fi’t- Tarih” adlı eserinde Cizreli tarihçi ve âlim İbn-i Esir, “Selahaddîn’in amcası Şirkuh vefat ettiğinde Selahaddîn’le ilgili ihtilaf çıktı, O’nun yaşı Mısır’a vezir olması için genç bulundu. Bunun üzerine, Fakîh İsa el- Hakkarî, Seyfeddin el- Meştub el- Hakkarî’yi ikna edip Selahaddîn’in tarafına çekti” bilgilerine yer verir.

     İsa el- Hakkâri ve kardeşi Zahiruddîn el- Hakkarî, Kudüs’ün fethinden önce çölde kaybolurlar. Çöldeki bedevilerden kılavuz bulup yollarını bulmayı umarlar ama bedeviler onları tuzağa düşürüp bir miktar para karşılığında Haçlılar’a satar. Fakih İsa, yıllarca esir kaldıktan sonra ancak 60 bin dinar ödenerek serbest bırakılır. Yakın dostu ve özel birlikler komutanı olan Hakkarili el- Meştub esir düştüğünde de, Selahaddîn Eyyubî’nin O’nun için hazinesinden yüklü miktar ödeme yaptığı belirtilir.

     Ebû Heyca el- Kurdî ve Hakkarili el- Meştub, Selahaddîn Eyyubî’nin en önemli iki komutanıydı. Kudüs’ün fethi sırasında Selahaddîn’in Hakkarili komutanlarının kendisine olan yüksek sadakati karşısında herkesin önünde ağladığı rivayet edilir. “Aslan Yürekli” lakaplı Britanya Kralı Kral I. Richard, Kudüs önlerine geldiğinde O’nunla Hakkarili el- Meştub görüştü.

     BİLİNMEYEN ETKİLERİ

     Günümüzde Mısır, Suriye, Irak, Kürdistan gibi Ortadoğu’daki birçok ülkenin cumhurbaşkanlığı veya başbakanlığı ambleminde bulunan “kartal” simgesi Eyyubîler’den geliyor. Eyyubî’nin bir lakabı da “Kartal”dır.

     Ayrıca İslam tarihinde ilk defa Hilâl’i, sancağında bir simge olarak kullanan da Selahaddîn Eyyubî’dir. Daha sonra İngilizler Irak ve Kürdistan’ı istilâ ettiğinde kendisini “Kürdistan Kralı” olarak ilân eden Şeyh Mahmud Berzencî de bayrağında yeşil zemin üzerinde bulunan kırmızı daire içerisinde hilal motifini kullanmıştır.

     M. Ali Erdoğan

     K 24

     20 TEMMUZ 2018

 

856 Total Views 1 Views Today
Twitter'da Paylaş     Facebookta Paylaş

Bir Cevap Kudüs’ü İhyâ Eden Kürtler ve Gerçekte Kürt Olan Filistinliler

  1. Ümmet kürdü dedi ki:

    @ madem öyle o zaman kürt kardeşlerimiz daha gür bir sedayla filistine,kudüse sahip çıksın.israilin arkasında durmasın.Kendi özüne dönsün.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir