Son Ölüdeniz Parşömenlerinden Biri Deşifre Edildi

 

isediyani

Arkeologlar bugüne kadar çevrilemeyen son Ölüdeniz parşömenlerinden birini daha restore etmeyi ve deşifre etmeyi başardı.

 

 

     Arkeologlar, ünlü Ölüdeniz Parşömenleri’nin gizemini çözmeye bir adım daha yaklaşmış olabilir. Arkeologlar bugüne kadar çevrilemeyen son Ölüdeniz parşömenlerinden birini daha restore etmeyi ve deşifre etmeyi başardı.

     İsrail’deki Haifa Üniversitesi’nden araştırmacılar, Kumran’da bulunmuş olan ve bugüne kadar çevrilemeyen son parşömenlerden birini daha restore etmeyi ve deşifre etmeyi başardı. Antik Yahudî elyazmalarından oluşan koleksiyon, 70 yılı aşkın bir süre önce ortaya çıktığı andan beri birçok tartışmanın da nedeni oldu.

     Üniversiteden Eşbal Ratson ve Jonathan Ben – Dov, bir parşömeni oluşturan 60 parçayı biraraya getirmek için bir yıllarını harcadılar. Ratson ve Ben – Dov düzenledikleri basın toplantısında, “Bu sayı dört ve yediye bölünebildiğinden, özel günler her zaman aynı güne düşer. Kumran takvimi hiç değişmiyordu” dediler.

     Parşömen üzerinde kodlanmış bir metin grubundan deşifre edilen bulgu, onu yazanların topluluğuna ve kullandıkları 364 günlük takvime dair bilgiler veriyor. Parşömen, mevsim değişimlerini işaret eden kutlamaların, İbranice “dönem” anlamına gelen “tekufah” olarak adlandırıldığını gösteriyor. Bu kutlamalar diğer parşömen metinlerinden de biliniyordu ancak bugüne kadar resmen adlandırılmamıştı.

     Ayrıca başka bir Ölüdeniz parşömeninden bilinen iki dînî olayı ayrıntılarıyla anlatıyor. Yeni Şarap ve Yeni Yağ için yapılan festivaller, sırasıyla ilk Pasabih Sebbatı’ndan 100 ve 150 gün sonra Yahudî hasat şenliği “Şavuot”a denk gelmiş olacaktı. Parşömende ayrıca, M. Ö. 2. yy ile M. S. 2. yy’lar arasında bölgedeki çöllerde yaşayan ve bu parşömenleri yazanlara dair de bilgiler bulunuyor. Sözü edilen kutlamaların tarihleri, metnin sütûnları arasındaki boşluklara yazılmış gibi görünüyor ve tüm metin bir başka kişi tarafından yazıldıktan sonra farklı bir kişi tarafından eklenmiş izlenimi veriyor.

     Dînî belgeler olarak, Ölüdeniz Parşömenleri’ne dair birçok tartışma dalgası bulunuyor. Bu parşömenler, M. Ö. 2. yy ile M. S. 2. yy arasında yazılmışlardı, fakat kesin yazarları oldukça tartışmalı bir konu. Bununla birlikte akademisyenler, ilahîlerin ve dûâların yanısıra açıklayıcı bilgelik, kıyamet günleri ve takvim metinlerinden oluşan belgelerin Yahudîler’in çöl sakinleri tarafından yazıldığını kabul ediyor.

     Parşömenler, İbranice İncil’de bulunan uygulamalarına atıfta bulunarak, İncil ile ilişkili yaklaşık 230 el yazmasından oluşuyor. Diğer metinler ise, İncil’de sözü edilen hikâyelerden ziyade, dînî inançları ve toplum uygulamalarını anlatan İncil metinleriyle ilgili. Aramice ve Yunanca parşömenler de bulunmuş olsa da, parşömenler genelde İbranice ve bir düzene göre yazılmış. Bunların çoğu parşömen üzerine, bazıları papirüslere ve bir tanesi de bakır üzerine yazılı olarak bulundu.

     Şimdi ise deşifre edilmemiş bir parşömen daha kaldı.

     ARKEOFİLİ

     26 OCAK 2018

 

397 Total Views 1 Views Today
Twitter'da Paylaş     Facebookta Paylaş

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir